Gå til Hovedinnhold Gå til Navigasjon

Kluge i Advokatbladet: Tester ut kunstig intelligens på advokatkontoret

Advokatbladet omtaler i mars-utgaven Kluges satsning på teknologiske løsninger, som representerer helt nye muligheter for klientene. Advokatene må i større grad lære seg å bruke ny teknologi, slik som kunstig intelligens for å jobbe mer effektivt, og gi klientene bedre resultater.

AdvokatbladetKnutMagnarAanestadFaksimile
Faksimile fra Advokatbladet

Aanestad har lederansvar for utvikling av Kluges tjenester, gjennom kvalitet-, teknologi- og kunnskapsutvikling i firmaet, med hovedansvar for de teknologiske løsningene vi leverer. Hans oppgave er å finne nye måter å jobbe på, og hvordan vi kan bruke teknologien til å gjøre det mulig, slik at vi leverer bedre og raskere til klientene våre. Vi begynner aldri med teknologien i seg selv, men med å forbedre arbeidsprosessene, og så ser vi på hvordan teknologien kan være med å gjøre prosessene både bedre og mer effektive. Vårt mål er å skape trygghet for raske og gode forretningsbeslutninger som helt eller delvis er juridisk motiverte hos klientene. Dette kommer til å bli viktigere og viktigere. Vi vil være en partner som spiller klientene våre gode i det de gjør i det daglige. Slik kan vi være med og utvikle både klientens virksomhet, og den generelle samfunnsøkonomien, sier Aanestad til Advokatbladet.

- Det viktigste som jeg opplever annerledes her enn hos mange andre, er holdningene til teknologi og til det mulighetsrommet teknologi gir. Det er en vilje i partnerskapet og hos de ledende klientansvarlige til å bli med på ting. Vi har ikke alltid en kommersiell oppside i prosjektet, men løsningene vi tilbyr, kan gi en stor oppside for klientene våre, og det betyr noe i Kluge. Kulturen i Kluge skaper et rom for nytenkning, det viktigste for at jeg tror vi er i frontlinjen.

Les hele artikkelen på advokatbladet.no eller som eblad.