Gå til Hovedinnhold Gå til Navigasjon

Det avsies jevnlig dommer i norske domstoler om entrepriserettslige tvister. Her får du en oversikt over rettsutviklingen innenfor entrepriseretten, og utvalgte entrepriserettslige avgjørelser i andre kvartal 2018. Vi har fra denne perioden valgt ut fem avgjørelser fra lagmannsrettene.

Den 1. juli 2018 erstattes gjeldende lov om pakkereiser av en ny pakkereiselov, og den har et ambisiøst siktemål. Loven gjennomfører EUs pakkereisedirektiv 2015/2302/EU, som skal totalharmoniseres for å oppnå mer ensartede regler over hele EU. Det nye regelverket skal være tilpasset utviklingen i reiselivsbransjen og i teknologien, fjerne uklarheter og fylle rettslige tomrom. I tillegg skal de næringsdrivendes konkurransevilkår ivaretas samtidig som beskyttelsen for de reisende skal økes. Her omtaler vi de mest sentrale endringene.

Regjeringen la i midten av april frem flere forslag for å begrense bruken av innleie i særlig bygg- og anleggsbransjen og for å få slutt på arbeidsavtaler som innebærer fast ansettelse uten garantilønn, såkalte «nulltimerskontrakter». Slike arbeidsavtaler gir ikke den ansatte rett til lønn mellom oppdrag og det er ofte uklart for den ansatte hvor mye hun eller han kan regne med å bli kalt inn på oppdrag.

Hvordan skal arbeidsgiver vurdere om ansatte kan tilbys annet passende arbeid istedenfor nedbemanning? En ny dom fra Høyesterett går nærmere inn på denne problematikken.

Det avsies jevnlig dommer i norske domstoler om entrepriserettslige tvister. Enkelte saker er prinsipielle og får stor oppmerksomhet. Andre avgjør mer konkrete spørsmål, som likevel kan være av stor betydning for aktørene i bransjen som daglig møter tilsvarende problemstillinger. Her kan du få en oversikt over rettsutviklingen innenfor entrepriseretten, og utvalgte entrepriserettslige avgjørelser i første kvartal 2018.

EFTA-domstolen avga den 31. oktober i fjor en meget omdiskutert rådgivende uttalelse om vilkårene for erstatning ved brudd på anskaffelsesregelverket der det bl.a. konkluderes med at et enkelt brudd på regelverket om anskaffelser i seg selv vil være ansvarsbetingende. 2. mars 2018 avsa Frostating lagmannsrett dom i den underliggende erstatningssaken. I avgjørelsen legger lagmannsretten til grunn at den rådgivende uttalelsen fra EFTA-domstolen sammenholdt med det øvrige rettskildebildet ikke gir et tilstrekkelig grunnlag for å fravike vilkårene som Høyesterett har oppstilt for erstatning av den positive kontraktsinteresse.

Det avsies jevnlig dommer i norske domstoler om entrepriserettslige tvister. Enkelte saker er prinsipielle og får stor oppmerksomhet. Andre avgjør mer konkrete spørsmål, som likevel kan være av stor betydning for aktørene i bransjen som daglig møter tilsvarende problemstillinger.

Den 1. juli i år trådte lov om statsansatte («statsansatteloven») i kraft, samtidig som dagens tjenestemannslov ble opphevet. Den nye loven innebærer på noen områder en harmonisering med arbeidsmiljøloven, men er fortsatt en særlov for statens ansatte som går foran arbeidsmiljøloven.

Mange bransjer, blant annet bygg- og anlegg, preges av stadig større prosjekter. Samarbeid mellom tilbyderne er ofte hensiktsmessig og nødvendig. Samtidig har Konkurransetilsynet de siste årene både gjennom retningslinjer og praksis gitt uttrykk for en lav terskel for å konstatere overtredelse av konkurransereglene ved denne typen samarbeid. Høyesteretts dom i den såkalte Ski/Follo Taxi-saken gir støtte til tilsynets strenge praksis. Saken har relevans for alle markedsaktører som samarbeider ved utførelse av prosjekter – uavhengig av bransje.

Kluge har stor pågang fra både private og offentlige klienter om dagen når det gjelder ulike utfordringer knyttet til personvern. Klientene ønsker både mer kunnskap om regelverket samt bistand for å få på plass relevante interne retningslinjer for etterlevelse i egen virksomhet. Den nye personvernforordningen trer i kraft 25. mai 2018, og alle virksomheter bør før dette sette seg inn i hva regelverket vil bety for dem og vurdere nødvendige tiltak.

På Kluges frokostmøte forrige uke gikk vi gjennom regelendringen som gjør det mulig for selskapene å sløyfe kvartalsrapporteringen. Samtidig diskuterte vi konsekvensene av at Oslo Børs i brev av 4. januar varslet at informasjonsplikten i løpet av første kvartal vil bli endret slik at plikten ikke lenger skal kunne utsettes til børsen er stengt.