Gå til Hovedinnhold Gå til Navigasjon

Den 1. juli i år trådte lov om statsansatte («statsansatteloven») i kraft, samtidig som dagens tjenestemannslov ble opphevet. Den nye loven innebærer på noen områder en harmonisering med arbeidsmiljøloven, men er fortsatt en særlov for statens ansatte som går foran arbeidsmiljøloven.

Mange bransjer, blant annet bygg- og anlegg, preges av stadig større prosjekter. Samarbeid mellom tilbyderne er ofte hensiktsmessig og nødvendig. Samtidig har Konkurransetilsynet de siste årene både gjennom retningslinjer og praksis gitt uttrykk for en lav terskel for å konstatere overtredelse av konkurransereglene ved denne typen samarbeid. Høyesteretts dom i den såkalte Ski/Follo Taxi-saken gir støtte til tilsynets strenge praksis. Saken har relevans for alle markedsaktører som samarbeider ved utførelse av prosjekter – uavhengig av bransje.

Kluge har stor pågang fra både private og offentlige klienter om dagen når det gjelder ulike utfordringer knyttet til personvern. Klientene ønsker både mer kunnskap om regelverket samt bistand for å få på plass relevante interne retningslinjer for etterlevelse i egen virksomhet. Den nye personvernforordningen trer i kraft 25. mai 2018, og alle virksomheter bør før dette sette seg inn i hva regelverket vil bety for dem og vurdere nødvendige tiltak.

På Kluges frokostmøte forrige uke gikk vi gjennom regelendringen som gjør det mulig for selskapene å sløyfe kvartalsrapporteringen. Samtidig diskuterte vi konsekvensene av at Oslo Børs i brev av 4. januar varslet at informasjonsplikten i l��pet av første kvartal vil bli endret slik at plikten ikke lenger skal kunne utsettes til børsen er stengt.

Det danskeide selskapet Holship AS (Holship) har siden 2013 kjempet mot Norsk Transportarbeiderforbund (NTF) og LO for retten til å benytte selskapets egne ansatte til å losse og laste skip ved Drammen havn. Høyesterett avsa nylig dom i saken, og flertallet gav Holship fullt medhold på alle punkter.

Fortrinnsrett etter tjenestemannsloven gjelder ikke stillinger som innebærer et avansement, slår Høyesterett fast i ny dom. Avgjørelsen kan muligens også ha viss betydning for forståelsen av arbeidsmiljøloven § 15-7 om plikten til å vurdere annet passende arbeid før oppsigelse.